A metrified imitation of Whitworth, in Alsace-Lorraine circa 1875.
Diameter of untreaded portion of shank, in millimeters |
Diameter in mm |
Pitch in mm |
---|---|---|
10 | 9.5 | 1.6 |
13 | 12.7 | 2.1 |
16 | 15.9 | 2.3 |
20 | 19.0 | 2.5 |
23 | 22.2 | 2.8 |
26 | 25.4 | 3.2 |
30 | 28.6 | 3.6 |
33 | 31.8 | 3.6 |
36 | 34.9 | 4.2 |
40 | 38.1 | 4.2 |
43 | 41.3 | 5.08 |
46 | 44.5 | 5.08 |
50 | 47.6 | 5.6 |
Screw data contributed by Job Visser, who suggested this entry.
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MM. de Diétrich et Cie ont choisi une série de diamètres et de pas du Système Whitworth, en arrondissant les cotes à un dixième de millimètre et en choisissant pour diamètre de la tige un nombre rond de millimètres un peu supérieur au diamètre compté sur l'extérieur des filets.
Ces valeurs fractionnaires sont peu satisfaisantes : on hésiterait à les accepter mème pour lier, par une loi simple, les diamètres et les pas, mais elles semblent inacceptables quand elles n'ont d'autre raison d'être que la lenteur de quelques nations à accepter le Système métrique.
Des constructeurs déclarent employer le « pas des chemins de fer », mais il est difficile de savoir quel est le filetage ainsi désigné, parmi les types si variés adoptés par les Compagnies de chemins de fer.
The gentlemen at Dietrich et Cie chose a series of diameters and pitches of the Whitworth system, rounding the dimensions at one-tenth of a millimeter and selecting for the diameter of the shank a round number of millimeters slightly greater than the outside diameter of the thread.
These fractional values are unsatisfactory: one would hesitate to connect, even by a simple law, the diameters and pitches, when their only reason for existing is the slowness of some nations in accepting the metric system.
The makers report using “railroad pitches,” but is difficult to know what thread is meant, among the various types adopted by the railway companies.
Ed. Sauvage.
Mèmoire sur le unification des filetages.
Bulletin de la Sociètè d'Encouragement pour l'Industrie Nationale, 4th series, vol 8 (April 1893).
Pages 213 and 236.
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Last revised: 16 November 2013.